صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۴۹۷۳۶

چرا زنان باید حجاب داشته باشند؟

حجت‌الاسلام و المسلمین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد حوزه در این مراسم با اشاره به اینکه برای اهل فکر و تعقل مشخص است که بنای دنیا و قرآن مجید بر محبت و عشق پایه‌ریزی شده است، اظهارداشت: حضرت حق محبت بی‌نهایت و عشق بی‌حد و مرز است. این وجود که محبت بی‌حد دارد، کار، فعل و آفرینشش براساس همین محبت و عشق است. خشم، غضب، تندی و خشم در وجود او نیست. اینکه در قرآن از غضب او گفتند، آنچه ما می‌شناسیم نیست بلکه آن عذاب است که معمار آن هم گناهکاران است. مظاهر دوزخ باطن‌های آلوده است.
آتش گناهان در قیامت نمایان می‌شود
وی با اشاره به اینکه در باطن گناه و خشم، آتش است، گفت: بعد از وقوع قیامت، این آتش‌ها نمایان می‌شود. در قرآن داریم: «إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا؛ آنان که اموال یتیمان را به ستمگری می‌خورند، در حقیقت آنها در شکم خود آتش جهنّم فرو می‌برند» این آتش چه ارتباطی با خداوند دارد. شما هیچ دلیلی در قرآن و روایات و حرف اندیشمندان نمی‌توانید پیدا کنید که یک کار خداوند آتش افروزی است زیرا این کار ظلم است و خداوند در کارش ظلمی ندارد. افرادی که مال بچه‌های یتیم را می‌دزدند و تصرف می‌کنند، آتش به درون خود می‌ریزند اما در دنیا درد و عذابی حس نمی‌کنند. پرده دنیا که کنار رود گناهکاران، رباخواران، زناکاران و ... خود را در آتش می‌بینند.
انصاریان با اشاره به اینکه این آتش ساخته خود این انسان‌هاست، گفت: خداوند تماماً عشق و محبت است و جای خالی در وجودش نیست که این آتش افروزی جای بگیرد. طبق آیات و روایات بانی دوزخ خود مردم هستند. امیرالمؤمنین علی(ع) در دعای کمیل می‌فرمایند: «‏فَبِالْیَقِینِ أَقْطَعُ لَوْ لاَ مَا حَکَمْتَ بِهِ مِنْ تَعْذِیبِ جَاحِدِیکَ وَ قَضَیْتَ بِهِ مِنْ إِخْلاَدِ مُعَانِدِیکَ ‏لَجَعَلْتَ النَّارَ کُلَّهَا بَرْداً وَ سَلاَماً؛ پس به یقین می‌دانم که اگر حکم به عذاب منکرانت و جاودانی معاندینت در آتش، نکرده بودی، حتما آتش جهنم را سرد می‌کردی و هیچ‌کس را در آن جای نمی‌دادی.» در دعای جوشن‌کبیر ۱۰۰۰ اسم و صفت خدا را می‌خوانیم اما هیچ‌جایی اسمی از آتش و عذاب نداریم اما خود انسان‌ها بی‌انصافی می‌کنند و برای خود آتش می‌افروزند.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه جهان و کل موجوداتش براساس فضل، محبت و عشق ایجاد شده است و براساس رحمت حق رزق می‌خورند و عمر می‌کنند، گفت: خداوند خورشید را آفریده است و بدون توقف درحال هزینه‌کرد انرژی برای مردم است. این هزینه‌کردن نشانه محبت است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شاید دختر خانمی امروز سوال کند چرا باید حجاب داشته باشیم، گفت: خداوند براساس محبتش به انسان حجاب را واجب کرده است تا چشم‌چران‌ها به این چهره، لباس و مو چشم‌چرانی نکنند. آن‌ها با نگاه به چهره، بدن و موی تو در ذهن خود با تو زنا نکنند. این افراد هیجانی نشوند و بیایند دست به صورت و بدن تو بزنند و یا به ناحق قربون صدقه تو بروند. خداوند اگر می‌گوید حجاب برای آن است که تو را از آزار نامحرم‌ها دور کنم و آن‌ها مزاحم تو نشوند. این از علاقه خدا به بنده است. جهان عشق است و دیگر زرق‌سازی/ همه بازیست الّا عشقبازی.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات